Let’s Dance 3

14. I’ll Never Fall In Love Again
15. I Will Follow Him
16. Everlasting Love
17. If You Love Me (Really Love Me)
18. Nutrocker
19. Twistin’ The Night Away
20. Sealed With A Kiss

I.O.I.O.

Ikke en særlig typisk sang fra Bee Gees. De fleste kan da heller ikke gætte, at det var dem, der skrev den i 1969. Men en rigtig “sing-a-long” sang er det, med et mande-kor der ikke lader AGF’s fanklub på Århus stadion noget efter!

School Is Over

Scenen er Lundgaard Studiet i Vejen og det er vores sidste studiedag. I alle de tre dage vi har været der, har vi gået og snakket om, hvordan den nu var – den der “School Is Over” (selvfølgelig ikke at forveksle med Alice Cooper’s “School’s Out”). Problemet med den sang er, at den siden 60’erne, har været udgået fra pladeselskabet. Dvs. man skal have en af de gamle singleplader fra den tid, for at kunne høre hvordan den skal spilles.

Men selvfølgelig findes den gamle singleplade et eller andet sted, blot man ved hvor! Vi havde allerede tidligere på dagen ringet til en gammel ven, Poul Foged fra Radio Alfa, men han var ikke i nærheden af sin pladesamling før sidst på dagen.
En time før vores studietid løb ud og vi skulle overlade stedet til andre, besluttede vi os for at indspille sangen efter hukommelsen. Vi kunne kun omkvædet, men så kunne det da komme med, og Ann-Mette kunne nok indsynge den rigtige tekst senere.

Pludselig ringede Poul Foged – nu havde han fundet den gamle singleplade med Billie Davis. Vi fik den spillet over telefonen og sådan gik det til at vi var en halv time fra at School Is Over ikke kom med på CD’en

Sugar Sugar

Sugar Sugar er ligesom Yummy Yummy, som var med på Let’s dance 2, fra “tyggegummy-pop” bølgen fra slutningen af 60’erne. Sugar Sugar er en klassiker af en popsang. Det er som om, den indeholder selve essensen af pop. Ta’ bare teksten, mere simpelt kan det ikke siges. The Monkees fik sangen tilbudt, men sagde nej for på det tidspunkt var de på vej i en anden retning. De skulle nu have sagt ja, for den blev et kæmpehit med The Archies.

Dizzy

Uh ha hvor en sang! Dizzy er min sang – og mange andres. Den er SANGEN fra den gyldne periode fra slutningen af 60’erne. Og så har den en originalitet, der gør at den ikke bare er et hit, der er lavet efter samme skabelon, som andre hits. Man føler hele tiden den er på vej et nyt sted hen i løbet af sangen, noget som hænger rigtig godt sammen med tekstens indhold!

Please Mister Postman

Endnu en klasssiker, denne gang fra første halvdel af 60’erne. Mange vil nok sige Carpenters, men vores udgave er inspireret af både den oprindelige med The Marvelettes og så selvfølgelig The Beatles udgave. The Beatles som i starten af karrieren, var gode til at finde amerikanske hits og gøre dem til deres egne.

Tennesee Waltz

Alma Cogan fra 1964. Teksten er ret så sørgelig. Veninden ta’r hendes “boyfriend”, men som noget typisk for perioden bliver den sunget med et smil.

Venus

Vi befinder os i 1970 og nu bliver det syret! Vi har spillet Venus til vores koncerter i lang tid og vi ender altid med at “flippe” helt vildt ud til sidst i sangen. I pladestudiet kunne vi slet ikke lade være med, at lade som om vi spillede koncert også. Så for at de kære lytter, kan få samme oplevelse, så skru op for stereoanlægget, læg hovedet tilbage og frem med luftguitaren!

Massachusetts

På et tidspunkt si’r teksten “tried to hitch a ride to San Fransisco”, det er ægte “peace, love and understanding” fra 1967. Jeg synes denne sang er Bee Gees’ bedste, kort og godt.

Let’s Spend The Night Together

Endnu engang får Ann-Mette lov at prøve kræfter med Mick Jagger. Gang i den fra start til slut, bortset fra midterstykket hvor vores arrangør Henrik Lynbech har ladet sig inspirere af…. ja faktisk af The Beatles!

Hey Tonight

Så nåede vi til Creedence Clearwater Revival. ægte amerikansk guitar rock. Den har også lidt amerikansk “folk” over sig. Jødeharpen er ikke langt væk. Mundharpen på vores udgave bliver spillet af den levende legende Charlie McCoy.

The End Of The World

Jeg har aldrig rigtig tænkt over, hvem der oprindelig lavede denne sang. Skeeter Davis var vist heller ikke så kendt en sanger i Danmark. Men en evergreen er det, nogle si’r country, jeg si’r en utrolig smuk sang.

Georgy Girl

Her er en sang, jeg ville ønske jeg selv havde skrevet. Jeg tror vi i På Slaget 12 har været en del inspireret af denne måde, at lave sange på. Under alle omstændigheder er den en af de sange man godt kender, men ikke har hørt i årevis. The Seekers lavede den i 60’erne og den har den der særlige folkemusik tone fra 60’erne over sig.

Here Comes My Baby

Hvem skulle nu tro, at det her er en sang, der er skrevet af Cat Stevens? Jeg blev i hvertfald ikke klar over det før for nylig. Men det kunne han altså også, udover “Morning Has Broken” og alle de andre hits, han selv indsang.

I’ll Never Fall In Love Again

Burt Bacharach/Hal David skrev denne klassiker i slutningen af 60’erne til Dionne Warwick.

I Will Follow Him

Dette var et forslag fra Poul Foged (se under School Is Over). Endnu en af de sange man havde glemt man kunne huske. Som på mange af de andre sange har vi forsøgt, at lave en større lyd end der er normen idag. I starten af 60’erne var det i høj grad normen, man indspillede som regel det meste på en gang i et stort studierum.

Everlasting Love

1968. The Love Affair, One hit wonder. I slutningen af 60’erne var der ved at være flere forskellige stilretninger. Pop var ikke bare pop mere. Everlasting Love havde en stor “Grand Prix-agtig” lyd. En anden exponent for den stil var sangen Eloise, som nogen måske husker.

If You Love Me (Really Love Me)

Brenda Lee indsang den i starten af 60’erne. Oprindelig en Edith Piaf sang og hun har også været med til at skrive den.

Nutrocker

På både Let’s Dance 1 + 2 havde vores organist Palle Hjorth instrumentalnumre. Nu er det Henrik Lynbech’s tur. Nutrocker er et rigtigt klavernummer lavet i 60’erne af nogle skøre studiemusikere, men senere også lavet af Emerson, Lake & Palmer.

Twistin’ The Night Away

Jeg hørte denne her første gang med The Faces i starten af 70’erne, hvor sangeren hed Rod Stewart. Siden har jeg opdaget den “rigtige ” med Sam Cooke, en gudsbenådet sanger, som desværre døde alt for tidligt i 1964. Ikke desto mindre nåede Sam Cooke at skrive og indsynge mange fremragende sange, en af dem har vi allerede indspillet på Let’s Dance 1: Bring It On Home To Me.

Sealed With A Kiss

Her har vi endnu engang Charlie McCoy med på mundharpe. Den mand har været med på utallige indspilninger i USA, bl.a. med Roy Orbison og mange Bob Dylan plader.

Niels Kirkegaard maj 2003