Historien om På Slaget 12

PS 12

Det musikalske samarbejde mellem Jens Folmer Jepsen og Niels Kirkegaard, der var skolekammerater fra Åby Skole i Århus, tog fart da de sammen i starten af firserne dannede crazy-pop-gruppen Erling Erlang & Trio. Niels spillede fra 1979-82 med rock-reggae-gruppen Hjerterknægt og studerede fra 1983-1986 musik på Århus Universitet -det var i disse år han og Ann-Mette Elten indledte det musikalske og private parløb. Hun optrådte flere gange som gæstesolist hos Erling Erlang – blandt andet med nogle af de sange, som hun mange år senere udgav på CDen Refrain. Ann-Mette Elten er født og opvokset i Aalborg, hvor hun blandt andet i nogle år var musikant hos Frelsens Hær. Efter en musiksproglig studentereksamen rejste hun til Århus, hvor hun begyndte at læse kristendomskundskab og dansk på universitetet. Samtidig modtog hun undervisning på Jysk Musikkonservatorium og var blandt andet med i Det Jyske Kammerkor, Jysk Akademisk Kor og Det Danske Kammerkor.

I 1984 dannede Kirkegaard og Elten Kvartalsband (navnet fordi gruppen kun øvede en gang i kvartalet) sammen med Søren Møller, keyboards; Mogens Lodahl, bas; Mats Madsen, trommer. Gruppen havde blandt andet Thorstein Thomsen-sange på repertoiret, og samme år begyndte Jens Folmer Jepsen at skrive sange sammen med Kirkegaard.

På Slaget 12 (1986-2000)

I januar 1985 tog gruppen navn efter Jepsens oversættelse af Wilson Pickett-sangen In The Midnight Hour. En demo bestående af blandt andet Lige midt imellem, sikrede gruppen massivt airplay på lokalradioerne i Århus.
I april 1985 livedebuterede gruppen på “Motown” i Århus. Et år senere skrev de kontrakt med Jan Thomsen, manden bag det meget ambitiøse pladeselskab Fox Records. Debut-pladen blev udsendt i oktober 1986, men eftersom Fox Records “lugtede langt væk” af Århus og provins, så ignorerede pladeforhandlerne øst for Storebælt pladen, men den holdning måtte de siden tage op til kraftig revision, idet pladen blev råspillet på lokalradioerne over hele landet og efterhånden blev den også promoveret af DR.

Hjem til Århus

I løbet af vinteren 1986-87 blev sangen Hjem til Århus en veritabel landeplage. Og så kom sangen faktisk kun med på pladen fordi producer Phill Barrett, insisterede på det. Sangen var ikke med på den demo, der sikrede gruppen kontrakt med Fox Records. Kirkegård og Jepsen skrev sangen i Thisted i sommeren 1985. Sangen var inspireret af USA, hvor enhver by med respekt for sig selv har sin egen sang. Siden blev sangen kåret som det “Europas bedste nationale hit i 1987” af det ansete musikmagasin Billboard. På sangen spillede Peter Matthäi guitar og han blev siden fast medlem af gruppen. Kirkegaard og Elten opgav studierne – Elten med en bifagseksamen i kristendomskundskab og en bachelorgrad i dansk – og gav mere end 100 koncerter i løbet af 1987. I efteråret udsendtes andet album produceret af svenskeren Dan Hylander, og fra dette album scorede gruppen et stort hit med Ude på det blå ocean.

1990’erne

Men sammenholdet i gruppen knagede og stigende uenighed om repertoiret og divergerende holdninger til turné-aktiviteten førte til en opløsning af gruppen i 1988. Elten og Kirkegaard besluttede at fortsætte som duo med skiftende musikere omkring sig. En enighed om at parret fortsat kunne bruge navnet På Slaget 12 blev hurtigt forpurret af pladeselskabet og de tidligere medlemmer af gruppen, der gjorde krav på navnet idet de havde planer om at indspille med en ny sanger. En plan, der aldrig blev realiseret. Elten og Kirkegaard fik lov til at bruge det oprindelige navn, da de udsendte Kærlighed ved sidste blik i 1989. Den blev indspillet med hjælp fra Michael Perbøll, keyboards; Christian Sidenius (bedre kendt som Knud Møller), guitar; Peter Seebach, percussion; Torben Vestergaard, bas; Klaus Trane, trommer, Nanna Lüders, kor. Pladen blev produceret af Kim Sagild og Kirkegaard. Pladen var mere akustisk funderet end tidligere og rummede blandt andet sangen Katolske kys og Til Solen får skyggerne frem.

Siden udsendtes Til Solen for skyggerne frem i et remix af SoulShock og Cutfather I sommeren 1990 turnerede parret sammen med Perbøll, Thrane og Tom Bilde, bas. I 1991 udsendtes Sandheden, baby Nu under det forkortede navn PS 12. På pladen medvirkede Kim Sagild på guitar og som producer. Desuden Georg Olesen (TV-2), bas; Jacob Andersen, percussion og Klaus Menzer, trommer samt Nanna og Gitte Nauer (kor). Pladen rummede blandt andet hittet Ta’ kæresten i hånden. I september 1992 udgav PS 12 Sidst i september med Perbøll. Menzer og Esben Bach, trommer; Ivan Sørensen (Gnags); Nanna, Flemming “Bamse” Jørgensen, Zindy Laursen og Lars Attermann (kor). Samme år stod Elten og Kirkegaard sammen med Sagild også bag Den sidste dans for Vejle og Ribe Amts AIDS-oplysningskampagne. Pladen blev uddelt til lokale radiostationer og diskoteker.

Gruppen var forsat meget live-aktiv og i februar 93 udsendtes den første af flere opsamlings-CD’er: PS 12, Hjem til Århus. Den solgte i over 70.000 eksemplarer og rummede blandt andet også Cut ‘N’ Moves remix af Hjem til Århus. I 1995 ophørte samarbejdet med Jens Folmer Jepsen og parret inledte et egentlig samarbejde med børnebogsforfatteren Thorstein Thomsen. Dette førte til udgivelserne Til Tiden (1995) og Ro, mit hjerte (1997), og året efter udsendte Ann-Mette Elten første CD i eget navn, Refrain. Pladen, der solgte i over 70.000 eksemplarer, bestod af en stribe gamle giro 413-schlagere, og blev til i et tæt samarbejde mellem Elten & Kirkegaard, der også arbejde sammen omkring Hot Hot (2000), der rummede en stribe sange skrevet af Kai Normann Andersen og udgivet i anledningen af 100-året for dennes fødsel. I 1998 var Ann-Mette Elten med på O Florens Rosa, en CD, der blev udgivet i anledningen af DR TV’s Historier med gods i. På denne CD bidrager mange kunstnere med deres fortolkninger af gamle historiske sange. Elten bidrager med Drømte mig en drøm i nat samt Den Forladte.
(Frit efter Politikens Dansk Rock Leksikon)

2000’erne

Efter Refrain og Hot Hot lå det i luften at På Slaget 12 skulle begynde at arbejde på et nyt dansksproget album og en håndfuld nye sange lå da også klar til at blive indspillet. Men ved et møde hos bandets pladeselskab, hvor det nye album skulle planlægges, kom Niels Kirkegaard “tilfældigvis” til at nævne et projekt, han godt kunne tænke sig at arbejde med engang ude i fremtiden. Han, som var født i 1957, var jo vokset op i 60’erne og inspireret af tidens popmusik og derfor kunne det være spændende, syntes han, at prøve at indspille nogle af sangene fra dengang, vel at mærke, i samme “ånd” som i 60’erne. Ved mødet hos pladeselskabet nævnte han en række sange som Bend Me Shape Me, Da Doo Ron Ron, Long Live Love, Tell Him og Let’s Dance, som kom til at lægge navn til projektet. Man aftalte hurtigt, at dette album ikke skulle vente til “engang ude i fremtiden”.

Let’s Dance blev en kæmpe succes med over 115.000 solgte eksemplarer. ”Let’s Dance 2” og ”3” udkom i henholdsvis november 2002 og juni 2003 – dvs. at gruppen udgav 3 albums på under halvandet år!

De tre ”Let’s Dance” albums er tilsammen solgt i 280.000 eksemplarer og sammen med Let’s Dance 4, der kom i 2006 er Let’s Dance-serien nået op på over 350.000 solgte eksemplarer. Den enorme succes med ”Let’s Dance” førte også til mange koncertoptrædender og bandet har siden 2002 givet ca. 80 koncerter om året.

I 2004 udsendtes ”På Slaget 12 spiller På Slaget 12” der som navnet antyder er en genindspilning af nogle af bandets gamle sange bl.a. en live-udgave af ”Hjem til Århus”.

In The Midnight Hour

biografier

Et navn

Da bandet i begyndelsen af 1985 skulle have et rigtigt navn, var alle enige om, at det for det første ikke skulle være et engelsk navn. De første sange var allerede skrevet og de var på dansk og derfor skulle bandets navn også være dansk. Det var også vigtigt for bandet, at det ikke blev et navn med “z” eller “x”, som ellers var ret populært at bruge i bandnavne i 80’erne.

In The Midnight Hour = På Slaget 12

Jens Folmer Jepsen, som dengang skrev alle bandets tekster, havde lavet en oversættelse af det gamle Wilson Pickett hit “In The Midnight Hour” og kaldt den for “På Slaget 12”. Og fordi det var en af sangene, der altid var på repertoiret i de dage, og fordi bandet syntes, der var “noget rock” i udtrykket “På Slaget 12”, så blev det til det. Desuden var det som om, at man i Århus dengang altid blev sat til at starte med at spille hen imod midnat.

PS12

Da den første LP “På Slaget 12” kom i 1986, var man allerede opmærksom på, at det kunne ende med at bandet efterhånden kom til at hedde PS12. Så derfor er “P”, “S” og “12” fremhævet på coveret. Noget som gentog sig på andet og tredje album. Det var først langt senere, i 1991, det blev til den mere “mundrette” forkortelse “PS12”. Så På Slaget 12 kom til at hedde PS12 i årene 1992-93. I 1995 skiftedes til På Slaget 12 igen, det var der, trods alt, mere “indhold” i. Siden har navnet været På Slaget 12 og mon ikke, det bliver ved det fremover også.