Gi’ Lidt Kærlighed

Gi lidt kærlighed

GI’ LIDT KÆRLIGHED – single  ( 2018 )

”Gi ́ Lidt Kærlighed” er en skarp, lille opfordring til os alle sammen om at stå lidt tættere sammen og give en hånd til dem, som af den ene eller anden grund har det svært.

At ville gøre noget for andre ligger dybt i Ann-Mette Elten. Hun startede sit musikalske eventyr i Frelsens Hær sidst i 1960 ́erne, og hun fandt hurtigt ud af, at musikken og den helt enestående stemme kunne være hendes bidrag til fattige og hjemløse.

“Som frelserpige i mine teenageår var jeg somme tider rundt at synge på de “hårde” værtshuse i Aalborg. Her mødte jeg mennesker, som befandt sig på samfundets bund. Mennesker, som jeg ikke ville være stødt på i mit eget miljø. Når jeg snakkede med dem og sang for dem, oplevede jeg, at åbenhed over for det, som er fremmed for dig, kan give dig noget som menneske – du vokser ved at gi’!

I mødet med tekstforfatter Roar Amundsen fandt Ann-Mette og Niels en ligesindet. Gennem det syv år lange samarbejde er det blevet til mange gode snakke om, hvor samfundet bevæger sig hen, og hvad man som sangskriver og kunstner kan gøre for at sætte fingeren på det, der er vigtigt, og gennem musikken bidrage med noget eftertænksomhed og noget hjertelighed i et land og i en tid, hvor rigtig meget foregår på overfladen.

”Jeg synes desværre, der er en kedelig tendens til, at vi i højere og højere grad har nok i os selv og vore egne små liv. Den travlhed og det forventningspres, folk er underlagt i dag, er ikke godt for medmenneskeligheden. Når vi kommer hjem efter en lang dag på jobbet, orker vi ikke at tage stilling til de urimeligheder, som nogle grupper i vores samfund er udsat for. Det er meget nemmere at vende det blinde øje, og det døve øre til end at engagere sig. Det er ubehageligt at være vidne til,” synes Roar Amundsen og tilføjer:

Sangen her er derfor en lille opfordring til, at vi gør os lidt mere umage i det daglige med at tage hånd om hinanden. At vi bruger lidt tid og kræfter på dem, der har det svært af den ene eller anden grund. Om det så er pga. sygdom, alderdom, fattigdom, eller fordi man er flygtet fra krig og konflikter.”

Se teksten