Udgivelser
MANDAG – single ( 2018 )
”Mandag” er en frisk og livsglad sang, men samtidig en lille reminder til os alle sammen om ikke at blive så opslugt af hverdagens gøremål, at vi glemmer at tage os tid til hinanden og til at mærke verden omkring os.
”Mandag er sådan en dag som rigtig mange hader. Hvor man smører madpakker, stresser rundt for at blive klar til tiden, og så ellers bare hamrer derudaf hele dagen og kommer totalt slidt hjem med bevidstheden om, at der er fire dage endnu til det bliver weekend. Men hvem siger at det behøver være sådan? Selvom vi får tudet ørerne fulde af at vi skal være effektive samfundsborgere, så bestemmer vi heldigvis stadig selv over vores liv. Vi kan jo bare springe ud i det. Og hvem siger at en tur i skoven ikke kan være mere værd end en dag på kontoret? Får man ikke tit bedre ideer, når man slentrer under trækronerne og hører fuglene synge, end når man sidder i et mødelokale med en masse kloge hoveder…Vi lever kun én gang! Lad os huske at have det sjovt imens!” siger tekstforfatter Roar Amundsen om tankerne bag teksten.
GI’ LIDT KÆRLIGHED – single ( 2018 )
”Gi ́ Lidt Kærlighed” er en skarp, lille opfordring til os alle sammen om at stå lidt tættere sammen og give en hånd til dem, som af den ene eller anden grund har det svært.
At ville gøre noget for andre ligger dybt i Ann-Mette Elten. Hun startede sit musikalske eventyr i Frelsens Hær sidst i 1960 ́erne, og hun fandt hurtigt ud af, at musikken og den helt enestående stemme kunne være hendes bidrag til fattige og hjemløse.
“Som frelserpige i mine teenageår var jeg somme tider rundt at synge på de “hårde” værtshuse i Aalborg. Her mødte jeg mennesker, som befandt sig på samfundets bund. Mennesker, som jeg ikke ville være stødt på i mit eget miljø. Når jeg snakkede med dem og sang for dem, oplevede jeg, at åbenhed over for det, som er fremmed for dig, kan give dig noget som menneske – du vokser ved at gi’!”
I mødet med tekstforfatter Roar Amundsen fandt Ann-Mette og Niels en ligesindet. Gennem det syv år lange samarbejde er det blevet til mange gode snakke om, hvor samfundet bevæger sig hen, og hvad man som sangskriver og kunstner kan gøre for at sætte fingeren på det, der er vigtigt, og gennem musikken bidrage med noget eftertænksomhed og noget hjertelighed i et land og i en tid, hvor rigtig meget foregår på overfladen.
”Jeg synes desværre, der er en kedelig tendens til, at vi i højere og højere grad har nok i os selv og vore egne små liv. Den travlhed og det forventningspres, folk er underlagt i dag, er ikke godt for medmenneskeligheden. Når vi kommer hjem efter en lang dag på jobbet, orker vi ikke at tage stilling til de urimeligheder, som nogle grupper i vores samfund er udsat for. Det er meget nemmere at vende det blinde øje, og det døve øre til end at engagere sig. Det er ubehageligt at være vidne til,” synes Roar Amundsen og tilføjer:
“Sangen her er derfor en lille opfordring til, at vi gør os lidt mere umage i det daglige med at tage hånd om hinanden. At vi bruger lidt tid og kræfter på dem, der har det svært af den ene eller anden grund. Om det så er pga. sygdom, alderdom, fattigdom, eller fordi man er flygtet fra krig og konflikter.”
Mens vi går og venter – single (2016)
I 2011 mødte Niels tilfældigt tekstforfatteren Roar Amundsen, og sammen fandt de et helt nyt musikalsk spor, der udmøntede sig i den første dansksprogede plade i 18 år, da 12 nye sange under titlen ”Hjerterne Fri” udkom i 2015. Albummet fik en flot modtagelse og gav blod på tanden til at fortsætte samarbejdet.
Det har nu foreløbig resulteret i singlen ”Mens vi går og venter”, som udkommer i forbindelse med en omfattende efterårstour med fokus på de danske sange.
”Mens vi går og venter” er en kommentar til alle de drømme, vi går og udsætter, mens vi hænger fast i vores hverdagsliv, men som så pludselig kan finde på at banke på og vende op og ned på det hele. I juli valgte På Slaget 12 at gå i Lundgaard Studiet med Thomas Alstrup ved knapperne. Det var første gang i mange år, at hele bandet indspillede sammen, hvilket har resulteret i en mere organisk og band-baseret lyd.
Hjerterne Fri ( 2015 )
01. Forårssang
02. Du Kan Lette Anker
03. Det Er Os To
04. Når Du Går Hjem
05. Fik Du Min Hilsen
06. Monotoni
07. Vi Har Hjerterne Fri
08. Barndommens Vinger
09. Slingrer På Håbets Vej
10. Chance
11. Disse Hænder
12. Magi Og Mirakler
Forord af Niels Kirkegaard
En dag i december 2010 hørte jeg i radioen en helt ny sang med en sanger, jeg aldrig havde hørt før. Ikke alene teksten, men også den måde han sang på, mindede mig om tiden, da man, efter 60’ernes pigtrådsmusik, igen begyndte at synge på dansk. Jeg fandt ud af, at sangeren hed Roar Amundsen, og tænkte, at ham ville man helt sikkert komme til at høre mere til.
Tilfældigheder eller skæbnen gjorde, at jeg 14 dage senere mødte Roar ved et arrangement i Århus. Han kendte ikke mig, men jeg vidste, hvem han var, og jeg var så begejstret for det, jeg havde hørt, at jeg måtte sige det til ham. Vi faldt i snak, det ene ord tog det andet, og snart derefter var vi i gang med at skrive nye sange sammen.
Her 4 år efter er På Slaget 12 så klar med et helt nyt album. Det første i 18 år med nyskrevne sange.
Niels Kirkegaard
Århus, marts
Hjem til Århus og alle de andre (2011)
1. Hjem til Århus
2. Natten synger mig til ro
3. Før du forsvinder
4. Send mig lidt liv
5. Krop og sjæl
6. Li’e midt imellem
7. Når mørket fanger lyset
8. Ude på det blå ocean
9. Sluk
10. Elsk mig international
11. Hotel de L’Ile
12. Jeg er helt okay
13. Katolske kys
14. Til solen får skyggerne frem
15. Ta’ kæresten i hånden
16. Kærlighed (den kærlighed)
17. Jeg elsker dig som vinden blæser
CD 2
1. At være på vej til den man elsker
2. Sidst i september
3. Fuldkommen lykkelig
4. Sommer i det fri
5. Næsten som at tro på engle
6. Det var tiden, der tof det hele
7. Kold, kold mand
8. Sommerregn
9. Håb og dans
10. Kys mig
11. Kom indenfor
12. Altid kan du regne med mig
13. Tro kun på det bedste
14. Der er så meget vi skal nå at se
15. Som en komet
16. På Slaget 12’s julesang
17. Til solen får skyggerne frem
(The Soulchok & Cutfather re-mix)
18. Back To Nashville
Let’s Dance 1-2-3-4… ( 2008 )
Let’s Dance projektet var egentlig ikke ment som en samling “greatest hits” fra 50‘erne, 60‘erne og 70‘erne. For de sange vi holder mest af, er ikke nødvendigvis dem, som har været de allerstørste hits, – dem som er blevet evergreens og som ofte er kendetegnet ved efterfølgende at være fortolket af mange forskellige solister.
Især i 60‘erne finder man en guldgrube af fantastiske sange, men ser man bort fra de allermest kendte, har mange af datidens hits, stort set været gemt og glemt lige siden. Flere af de sange, der dengang lå øverst på hitlisterne, har således i ene lang periode ikke været spillet særlig meget i radioen. F.eks. “Long Live Love” med Sandie Shaw, “Yummy, Yummy, Yummy” med The Ohio Express, “Bend Me, Shape Me med Amen Corner eller “Let’s Dance” med Ola And The Janglers. Disse favoritter, fortjente at blive genindspillet, syntes vi. Men det har naturligvis også været et stort privelegium at arbejde med de allerstørste hits fra dengang, – udødelige klassikere fra Elvis, Rolling Stones, Phil Spector, The Monkees, Buddy Holly, Eddie Cochran, Sam Cooke, Creedence Clearwater Revival, Bee Gees, The Carpenters, Diana Ross og mange flere.
Allerede da vi befandt os i begyndelsen af projektet, blev det klart for os, at titlen skulle være “Let’s Dance”. Det viste sig nemlig, at der dukkede flere og flere hurtige numre op og nærmest forlangte at komme med, ja faktisk skal man helt hen til skæring otte på det første album, før man finder den første deciderede ballade.
Vi har haft stor respekt for de originale indspilninger og har ikke ønsket at lave helt nye versioner, bare for at de skulle være anderledes. Og så ville vi bevare den særlige stemning, hvor bandet gik i studiet og indspillede en hel LP på en eftermiddag. Faktisk har vi langt hen ad vejen benyttet os af de samme metoder, som man gjorde i 60‘erne. Hele orkestret har været samlet for at indspille på en gang, og ikke, som man ofte gør i dag, et instrument ad gangen. Dette er nok en væsentlig årsag til den lyd, der er på albummene. Vi fandt også ud af, at mange af de sange, vi gerne ville have med, oprindeligt er sunget af mænd, så det blev naturligt nok, en udfordring for Ann-Mette Elten at skulle give dem sit eget præg.
Mens vi var i gang med det første album, opdagede vi konstant sange, vi havde glemt at tænke på, sådan at det hurtigt viste sig, at der slet ikke var plads til alle favoritterne på et album. Det bevirkede, at vi allerede, mens vi var i gang med Let’s Dance 1, besluttede os for et album mere…og et mere…og et mere…og…
Let’s Dance 4 ( 2006 )
1. Hang On Sloopy
2. Hippy Hippy Shake
3. If You Can´t Give Me Love
4. Chain Reaction
5. Girls Just Wanna Have Fun
6. The Free Electric Band
7. Yesterday Once More
8. Soul Limbo
9. The Wild One
10. Baby Now That I Found You
11. Dreamin´
12. I´ve Gotta Get A Message To You
13. Get It On
14. Send Me A Postcard
15. You Don´t Have To Say You Love Me
16. I Love To Love
17. Video Killed The Radio Star
Let’s Dance Live
1. Time Is Tight
2. Long Live Love
3. I’m A Believer
4. Teenager In Love
5. The Last Time
6. I’m Sorry
7. Mighty Quinn
8. Red River Rock
9. Ude på det blå ocean
10. Venus
11. A World Without Love
12. Yummy Yummy Yummy
13. Be Bop A Lula
14. You Never Can Tell
15. Jeg Elsker Dig Som Vinden Blæser
16. Rock And Roll Music
17. Hjem til Århus
På Slaget 12 spiller På Slaget 12 ( 2004 )
1. Li’e midt imellem
2. Hjem til Århus
3. Ude på det blå ocean
4. Katolske kys
5. Ta’ kæresten i hånden
6. Kærlighed
7. Jeg elsker dig som vinden blæser
8. At være på vej til den man elsker
9. Tro kun på det bedste
10. Flyttetid
11. Natten synger mig til ro
12. Kom indenfor
13. Hvor går du hen?
14. Altid kan du regne med mig
15. Rytmen bliver ved
16. Læn dig ind til mig
Let’ Dance 3 ( 2003 )
1. I.O.I.O.
2. School Is Over
3. Sugar Sugar
4. Dizzy
5. Please Mister Postman
6. Tennesee Waltz
7. Venus
8. Massachusetts
9. Let’s Spend The Night Together
10. Hey Tonight
11. The End Of The World
12. Georgy Girl
13. Here Comes My Baby
14. I’ll Never Fall In Love Again
15. I Will Follow Him
16. Everlasting Love
17. If You Love Me (Really Love Me)
18. Nutrocker
19. Twistin’ The Night Away
20. Sealed With A Kiss
I.O.I.O.
Ikke en særlig typisk sang fra Bee Gees. De fleste kan da heller ikke gætte, at det var dem, der skrev den i 1969. Men en rigtig “sing-a-long” sang er det, med et mande-kor der ikke lader AGF’s fanklub på Århus stadion noget efter!
School Is Over
Scenen er Lundgaard Studiet i Vejen og det er vores sidste studiedag. I alle de tre dage vi har været der, har vi gået og snakket om, hvordan den nu var – den der “School Is Over” (selvfølgelig ikke at forveksle med Alice Cooper’s “School’s Out”). Problemet med den sang er, at den siden 60’erne, har været udgået fra pladeselskabet. Dvs. man skal have en af de gamle singleplader fra den tid, for at kunne høre hvordan den skal spilles.
Men selvfølgelig findes den gamle singleplade et eller andet sted, blot man ved hvor! Vi havde allerede tidligere på dagen ringet til en gammel ven, Poul Foged fra Radio Alfa, men han var ikke i nærheden af sin pladesamling før sidst på dagen.
En time før vores studietid løb ud og vi skulle overlade stedet til andre, besluttede vi os for at indspille sangen efter hukommelsen. Vi kunne kun omkvædet, men så kunne det da komme med, og Ann-Mette kunne nok indsynge den rigtige tekst senere.
Pludselig ringede Poul Foged – nu havde han fundet den gamle singleplade med Billie Davis. Vi fik den spillet over telefonen og sådan gik det til at vi var en halv time fra at School Is Over ikke kom med på CD’en
Sugar Sugar
Sugar Sugar er ligesom Yummy Yummy, som var med på Let’s dance 2, fra “tyggegummy-pop” bølgen fra slutningen af 60’erne. Sugar Sugar er en klassiker af en popsang. Det er som om, den indeholder selve essensen af pop. Ta’ bare teksten, mere simpelt kan det ikke siges. The Monkees fik sangen tilbudt, men sagde nej for på det tidspunkt var de på vej i en anden retning. De skulle nu have sagt ja, for den blev et kæmpehit med The Archies.
Dizzy
Uh ha hvor en sang! Dizzy er min sang – og mange andres. Den er SANGEN fra den gyldne periode fra slutningen af 60’erne. Og så har den en originalitet, der gør at den ikke bare er et hit, der er lavet efter samme skabelon, som andre hits. Man føler hele tiden den er på vej et nyt sted hen i løbet af sangen, noget som hænger rigtig godt sammen med tekstens indhold!
Please Mister Postman
Endnu en klasssiker, denne gang fra første halvdel af 60’erne. Mange vil nok sige Carpenters, men vores udgave er inspireret af både den oprindelige med The Marvelettes og så selvfølgelig The Beatles udgave. The Beatles som i starten af karrieren, var gode til at finde amerikanske hits og gøre dem til deres egne.
Tennesee Waltz
Alma Cogan fra 1964. Teksten er ret så sørgelig. Veninden ta’r hendes “boyfriend”, men som noget typisk for perioden bliver den sunget med et smil.
Venus
Vi befinder os i 1970 og nu bliver det syret! Vi har spillet Venus til vores koncerter i lang tid og vi ender altid med at “flippe” helt vildt ud til sidst i sangen. I pladestudiet kunne vi slet ikke lade være med, at lade som om vi spillede koncert også. Så for at de kære lytter, kan få samme oplevelse, så skru op for stereoanlægget, læg hovedet tilbage og frem med luftguitaren!
Massachusetts
På et tidspunkt si’r teksten “tried to hitch a ride to San Fransisco”, det er ægte “peace, love and understanding” fra 1967. Jeg synes denne sang er Bee Gees’ bedste, kort og godt.
Let’s Spend The Night Together
Endnu engang får Ann-Mette lov at prøve kræfter med Mick Jagger. Gang i den fra start til slut, bortset fra midterstykket hvor vores arrangør Henrik Lynbech har ladet sig inspirere af…. ja faktisk af The Beatles!
Hey Tonight
Så nåede vi til Creedence Clearwater Revival. ægte amerikansk guitar rock. Den har også lidt amerikansk “folk” over sig. Jødeharpen er ikke langt væk. Mundharpen på vores udgave bliver spillet af den levende legende Charlie McCoy.
The End Of The World
Jeg har aldrig rigtig tænkt over, hvem der oprindelig lavede denne sang. Skeeter Davis var vist heller ikke så kendt en sanger i Danmark. Men en evergreen er det, nogle si’r country, jeg si’r en utrolig smuk sang.
Georgy Girl
Her er en sang, jeg ville ønske jeg selv havde skrevet. Jeg tror vi i På Slaget 12 har været en del inspireret af denne måde, at lave sange på. Under alle omstændigheder er den en af de sange man godt kender, men ikke har hørt i årevis. The Seekers lavede den i 60’erne og den har den der særlige folkemusik tone fra 60’erne over sig.
Here Comes My Baby
Hvem skulle nu tro, at det her er en sang, der er skrevet af Cat Stevens? Jeg blev i hvertfald ikke klar over det før for nylig. Men det kunne han altså også, udover “Morning Has Broken” og alle de andre hits, han selv indsang.
I’ll Never Fall In Love Again
Burt Bacharach/Hal David skrev denne klassiker i slutningen af 60’erne til Dionne Warwick.
I Will Follow Him
Dette var et forslag fra Poul Foged (se under School Is Over). Endnu en af de sange man havde glemt man kunne huske. Som på mange af de andre sange har vi forsøgt, at lave en større lyd end der er normen idag. I starten af 60’erne var det i høj grad normen, man indspillede som regel det meste på en gang i et stort studierum.
Everlasting Love
1968. The Love Affair, One hit wonder. I slutningen af 60’erne var der ved at være flere forskellige stilretninger. Pop var ikke bare pop mere. Everlasting Love havde en stor “Grand Prix-agtig” lyd. En anden exponent for den stil var sangen Eloise, som nogen måske husker.
If You Love Me (Really Love Me)
Brenda Lee indsang den i starten af 60’erne. Oprindelig en Edith Piaf sang og hun har også været med til at skrive den.
Nutrocker
På både Let’s Dance 1 + 2 havde vores organist Palle Hjorth instrumentalnumre. Nu er det Henrik Lynbech’s tur. Nutrocker er et rigtigt klavernummer lavet i 60’erne af nogle skøre studiemusikere, men senere også lavet af Emerson, Lake & Palmer.
Twistin’ The Night Away
Jeg hørte denne her første gang med The Faces i starten af 70’erne, hvor sangeren hed Rod Stewart. Siden har jeg opdaget den “rigtige ” med Sam Cooke, en gudsbenådet sanger, som desværre døde alt for tidligt i 1964. Ikke desto mindre nåede Sam Cooke at skrive og indsynge mange fremragende sange, en af dem har vi allerede indspillet på Let’s Dance 1: Bring It On Home To Me.
Sealed With A Kiss
Her har vi endnu engang Charlie McCoy med på mundharpe. Den mand har været med på utallige indspilninger i USA, bl.a. med Roy Orbison og mange Bob Dylan plader.
Niels Kirkegaard maj 2003
Link:Køb cd’en her
Let’s Dance 2 ( 2002 )
1. The Loco-Motion
2. If I Had A Hammer
3. Rock And Roll Music
4. A Teenager In Love
5. Yummy, Yummy, Yummy
6. Save The Last Dance For Me
7. Do You Love Me
8. Runaway
9. You’re My World
10. I Take It Back
11. Concrete and Clay
12. Sweet Nothin’s
13. I Hear You Knockin’
14. To Know Him Is To Love Him
15. Time Is Tight
16. The Last Time
17. If You Gotta Go, Go Now
18. One Fine Day
19. A World Without Love
20. Goodbye
The Loco-Motion
Carole King og Gerry Goffin skrev dette hit i 1962. Inspirationen fik de fra deres barnepige, der altid dansede rundt i huset. Hun fik lov at indsynge den på en demo, som var så god, at den blev udgivet under navnet Little Eva. På vores version spiller Niels Mathiasen den fabelagtige saxsolo, helt i ånden fra 60’erne
If I Had A Hammer
Oprindeligt en protestsang af Pete Seeger. Jeg kender den kun med Trini Lopez og det var en af de sange mine forældre ofte havde på pladespilleren til fester. Jeg rynkede lidt på næsen af den dengang (Beatles og Stones var mere noget for mig), men nu, som med så meget andet, har jeg ændret opfattelse. Jeg har aldrig før hørt den med blæsere på tema’et, men har altid syntes, der var noget “blæser-agtigt” over det. Så på vores version lurer Herb Albert lidt i kulissen.
Rock And Roll Music
The Beatles’ version er den, man kender, men det var nu Chuck Berry, der skrev og indspillede den først. Som på Let’s Dance 1 lufter Gert her sine kastagnette
A Teenager In Love
Oprindeligt et hit for Dion and the Belmonts. Også et hit for The Osmonds langt senere. I begyndelsen af 70’erne, hvorfra The Osmonds’ version stammer, var det ikke så godt at indrømme blandt vennerne, at man kunne lide The Osmonds, de var jo en “teeny-bopper” gruppe. Men “A Teenager In Love” var og er et rigtigt godt popnummer, som kan måle sig med de bedste fra perioden, hvilket betød at jeg (som udover Deep Purple, godt kunne li’ pop) blev nødt til, at gå rundt og nynne den i smug.
Yummy, Yummy, Yummy
“Tyggegummi-pop” blev stilen kaldt. En gruppe ved navn Ohio Express lavede Yummy, Yummy, Yummy i 1968 og de var hurtig glemt derefter. Tyggegummi betegnelsen har sangen nu ikke fortjent, for det er i virkeligheden et stærkt pop-rocknummer.
Save The Last Dance For Me
The Drifters lavede denne her i starten af 60’erne. Den blev senere indspillet af Ike & Tina Turner – produceret af Phil Spector og det er denne version vi er meget inspireret af på vores version.
Do You Love Me
Oprindeligt med The Contours fra 1962. Endnu en gang har vi fået baSix med på kor og her har de et forrygende samspil med Ann-Mette.
Runaway
Del Shannon fik et stort hit med Runaway i 1961. Der er sådan noget lidt “surf-agtigt” over den og så har vi gjort noget, som ligeså godt kunne have været på originalen: solo’en er blevet en strygersolo og ikke, som oprindeligt, en orgelsolo.
You’re My World
Cilla Black fra 1964 med stort orkester. Jeg synes ikke, man kan lave denne sang uden stort orkester, så vi inviterede 8 strygere og 5 blæsere hjem i stuen, satte mikrofoner op og optog dem der. Okay ikke noget stort symfoniorkester, men med Nannas kor og Gert’s orkesterpercussion oveni, synes jeg alligevel, det lyder lidt af koncertsal.
I Take It Back
Indrømmet, teksten er lidt country-patetisk. Hun vil så gerne sige til ham, at det er forbi, men kan alligevel ikke nænne, at slå op med ham, når han bryder sammen. Og så resignerer hun til sidst, hvor hun siger: “nogen gange er det bedre, at blive elsket, end at elske”. Sandy Posey sang den i 1967.
Concrete and Clay
Unit 4 + 2 hed det engelske band, der lavede denne sang i 1965 og fik et kæmpe hit med den. Calypso!
Sweet Nothin’s
Oprindelig sunget af Brenda Lee i 1960. Niels Mathiasen spiller den rockende saxsolo.
I Hear You Knockin’
Der findes mange sangtalenter rundt omkring i landet, også i Århus og idag er det nok sværere end nogensinde, at komme til overfladen som ny sanger. Derfor besluttede vi at invitere to talenter fra vores hjemby Århus med på pladen. Tomas Pødenphandt, som her synger Dave Edmunds’ gamle hit som om det var skrevet netop til ham, er en af dem – hør selv!
To Know Him Is To Love Him
The Teddybears hed gruppen, der i 1959 havde et hit med denne her. Det var Phil Spector, der skrev og producerede originalen. baSix sagde heldigvis ja, til også at medvirke på Let’s Dance 2. Med dette smukke arrangement er denne her en af de tre sange de er med på.
Time Is Tight
Af Booker T & The MG’s. Denne orgel-klassiker skulle bare med på pladen, når vi har en organist som Palle Hjorth med. Palle spiller her på et af sine mange orgler, nærmere bestemt et Hammond A 102.
The Last Time
Jeg kan ikke huske, hvad jeg følte, da jeg første gang hørte guitarriffet på The Last Time, men jeg tror, det var første gang verden hørte en guitar spillet på denne måde, med sådan en lyd, provokerende grimt – efter datidens forhold. Og så har vi for første gang en ægte Totalpetroleum med, nemlig Søren Rislund som på mundharpe viser at det ikke kun er komikken, han har talent for.
If You Gotta Go, Go Now
Jeg har aldrig været så vild med sangeren Bob Dylan, men man må indrømme, at han har været stilskabende og så har han skrevet fantastisk gode sange. Flot at Manfred Mann i 1964 kunne høre “pop-potentialet” i denne her. Jon Auring hedder solisten på vores version og kommer fra det nye Århus-orkester “Separations”. Da vi første gang hørte ham, faldt vi omgående for hans stemme og meget “britiske” måde at synge på.
One Fine Day
Oprindeligt et hit for pige-gruppen The Chiffons i 1963. Og igen en sang skrevet af Goffin-King, som også skrev The Loco-motion. Heidi Degn fra BeePop og Nanna, der synger kor på mange af pladens sange, har stor betydning for lyden på netop dette nummer, med al dets “shubi dubi” kor. Læg også mærke til Jens Christian Chappe Jensen’s “båt båt” barytonsax-solo, der er som taget ud af 60’erne.
A World Without Love
Så mange sange skrev Lennon-McCartney i 60’erne, at de kunne forære denne perle til Peter & Gordon. Her spiller jeg selv på en 12-strenget Rickenbacker guitar, som på originalen.
Goodbye
Paul McCartney skrev og producerede denne romantiske sang til walisiske Mary Hopkin i 1969. Den perfekte sang at slutte af med, synes jeg. Paul McCartney når han er bedst og med den der særlige slut-tresser poplyd med masser af akustiske guitarer og George Martin-strygere.
Niels Kirkegaard, november 2002
Link:Køb cd’en her
Let’s Dance 1 ( 2002 )
1. Let’s Dance
2. Long Live Love
3. Then He Kissed Me
4. I Got You Babe (feat. Henning Stærk)
5. Bend Me, Shape Me
6. Red River Rock
7. Da Doo Ron Ron
8. Don’t Forget To Remember
9. I Only Wanna Be With You
10. I’m A Believer
11. You Never Can Tell
12. I’m Sorry
13. Be My Baby
14. It’s Now Or Never (feat. baSix)
15. Heartbeat
16. Oh Lonesome Me
17. Up On The Roof (feat. baSix)
18. Tell Him
19. Do Wah Diddy Diddy
20. Three Steps To Heaven (feat. baSix)
21. Bring It On Home To Me (feat. Åge Alexandersen)
Let’s Dance
Det viste sig hurtigt, at titlen til dette album skulle være “Let’s Dance”. For bedre programerklæring kan man ikke forstille sig, når der går 7-8 hurtige, før der kommer en “kinddans”. Let’s Dance blev allerede indspillet af Chris Montez i 1962, men det er Ola and The Janglers’ udgave, der er inspirationen til vores udgave. Vi har dog udeladt deres fjollede “a-one – a-two -…osv” -indtælling, ligesom vi har tilføjet blæsere og en ny slutning.
Long Live Love
Da vi skulle indspille blæser-temaet, spurgte trompetisten Jesper Friis og basunisten Nikolai Bøgelund forsigtigt, om de måtte spille temaet sådan lidt “Herb Albert-agtigt” og arrangøren Henrik Lynbech og jeg skreg i munden på hinanden: “JA!!!!!” …..og sådan blev det. Sandie Shaw indsang den i 1965. Den havde i den oprindelige udgave noget “tropical” over sig. Måske har vi forstærket dette, men under alle omstændigheder siger de fleste, der hører den, “instant Herb Albert”.
Then He Kissed Me
Then He Kissed Me, oprindelig med The Crystals. Ofte har jeg svært ved lige at høre, hvilken af Phil Spector’s forskellige pigegrupper, der synger på hans numre. Det har altid været Spector, jeg har tænkt på, når jeg hørte dem. Det hænger naturligvis sammen med, at man forbinder sangene med hans “Wall Of Sound” production. Jeg havde lidt blandede følelser ved at vi skulle gå igang med disse Spector-sange. På den ene side havde jeg en enorm lyst til, at vi skulle gøre det, men samtidig en slags uh, det går aldrig godt, at røre ved disse sange, der blev skabt af en af poppens største producere. Jeg kunne selvfølgelig ikke lade være, og denne her er min favorit blandt de tre Spector-sange på pladen. Og så vil jeg bede lytteren om at lægge mærke til de “ægte” Spector-kastagnetter, spillet af Gert Smedegaard!
I Got You Babe (feat. Henning Stærk)
Vi blev glade, da Henning Stærk sagde ja til at synge med på denne udødelige klassiker fra 1965. Ja, vi kan ikke komme i tanke om andre her i landet, der kan synge Sonny’s part så overbevisende.
Bend Me, Shape Me
Har vel nærmest været “glemt”siden 60’erne. Alligevel lader det til, at alle kender den, ung som gammel. Først indspillet af en gruppe ved navn “The American Breed”, men den version, jeg tror, er den bedst kendte herhjemme, er med “Amen Corner”, fra Wales(!). På vores udgave synger Tomas Pødenphandt Lund og Nanna et “power-kor”, som ikke lader originalen noget tilbage.
Red River Rock
En 60’er klassiker. Den blev vi nødt til at have med, både fordi det er et fedt nummer, men også fordi det bliver spillet af en ægte orgel-ekvilibrist, Palle Hjorth. Det er første gang nogensinde, vi har et instrumentalnummer på repertoiret, så pause til Ann-Mette i 2 minutter og 10 sekunder.
Da Doo Ron Ron
Da Doo Ron Ron er endnu en Phil Spector sang. Måske er der nogen, der tror, at det var Carpenters, der indspillede den først i 1973, men det var altså The Crystals i 1963. Vi besluttede os i sidste øjeblik for, at den ikke, som planlagt, skulle fade ud tilsidst, men ende i “organiseret kaos”. Niels Mathiasen er manden bag den fremragende sax-solo.
Don’t Forget To Remember
Don’t Forget To Remember af Bee Gees fra 1969. Hvornår havde Bee Gees deres bedste periode? Nej det var ikke i 70’erne, men derimod mellem 1967 og 1969. Jeg synes, at det var i denne periode, de lavede deres bedste sange, og denne her er en af dem.
I Only Wanna Be With You
I Only Wanna Be With You fra 1964 er Dusty Springfield’s første store hit. Originalen er indspillet med det helt store orkester, den lyder sådan lidt, som det internationale Grand Prix lød på det tidspunkt, selvom den ikke var med. Vi har også forsøgt at gøre den lidt “stor” i lyden, selvom vi kun har brugt os selv plus fire strygere og fire blæsere fra Århus.
I’m A Believer
Her gik man og troede, at The Monkees selv havde skrevet denne prægtige sang, den lyder jo i høj grad som deres. Og så er det… Neil Diamond. Nå, men The Monkees var mine store idoler (godt nok kun i en kort periode, for Beatles var jo ellers de største), det var en gruppe, der var skabt til, at man skulle være fan af dem, og det var vi mange, der var.
You Never Can Tell
You Never Can Tell (C’est la vie). Pure Rock and Roll med et stænk…zydeco? I hvertfald Chuck Berry, som har inspireret mine helte, John Lennon, Keith Richards m.fl., så meget. Jens Christian “Chappe” Jensen og Niels Mathiasen spiller de fede, “sumpede” blæsere.
I’m Sorry
En “tåreperser”, som det jo hedder. Hun har det så skidt med, hvad hun har gjort og vil så gerne sige undskyld. Det må man sandelig sige, hun får gjort på denne måde.
Be My Baby
Phil “Wall of Sound” Spector igen. Som “Then He Kissed Me” og “Da Doo Ron Ron” skrev han den sammen med Jeff Barry og Ellie Greenwich, som sjovt nok også skrev Do Wah Diddy Diddy.
It’s Now Or Never (feat. baSix)
O sole mio på engelsk. Det var Jordanaires, der sang kor på originalen, men hvorfor ta’ til Amerika efter herrekor, når man kan spørge baSix fra Århus. De bor jo lige henne om hjørnet. De tog udfordringen op og kom med et fantastisk flot arrangement, der sagtens kan konkurrere med Jordanaires’. Og så var det en kæmpe oplevelse, at være i studiet med dem, da de indsang koret.
Heartbeat
Den er der mange, der har indspillet. Jeg lagde første gang mærke til den, da Humble Pie lavede sin version i 1969. Originalen med Buddy Holly har jeg først opdaget for nylig, men det slår én, hvor megen indflydelse han har haft på så forskellige guitarister som f.eks. Hank Marvin og Jeff Beck. Vi har endnu en gang ladet os inspirere af selve originalen, som har det der særlige 50’er calypso-agtige groove.
Oh Lonesome Me
Oh Lonesome Me af Don Gibson, der sang den mest kendte version, men den findes også i en fremragende version med Connie Francis. Vi kan ikke lade være at trække lidt på smilebåndet, når vi hører, hvordan vores version er blevet. Især i solo’en, der nærmest har fået lidt “Benny Hill-stil” over sig.
Up On The Roof (feat. baSix)
En rigtig Drifters-klassiker skrevet af Carol King/Gerry Goffin, der skrev så mange andre store hits sammen. Igen har baSix lavet et fabelagtig flot korarrangement, der dels henter de gode ting fra The Drifters’, men samtidig har sit helt eget touch, lyt blot til slutningen af sangen, hvor stemmerne på forunderlig vis fletter sig ind og ud af hinanden.
Tell Him
Er der nogen, der ved hvem The Exciters var? Nej vel, men sangen, der stammer fra 1962, kender man.
Do Wah Diddy Diddy
Datoen er torsdag d. 20 september 2001 ved aftenstid i Feedback-studiet, Århus. Vi er ved at være færdige med dagens indspilninger og kan kigge tilbage på fire effektive studiedage, hvor vi har indspillet “grundbånd” til 21 sange. Vi mangler nu kun at indspille to sange og har en hel dag til det imorgen fredag. Hvad skal bruge al den overskudstid til, for hidtil har vi lavet ca. 5 sange pr. dag, hvilket vil sige, at vi kan nå endnu mere i morgen. Nå, hjem og kigge de gamle singleplader igennem, hvilket resulterer i, at både “Do Wah Diddy” og “I Only Wanna Be With You” kommer med på albummet. Do Wah Diddy er bedst kendt i indspilningen med Manfred Mann fra 1964. Og med den fremragende sanger Paul Jones i forgrunden. En rigtig “skråle med” sang, der i B-stykket bliver helt Beatles-agtig.
Three Steps To Heaven (feat. baSix)
baSix har igen en hovedrolle i denne Eddie Cochran sang. Eddie Cochran døde desværre, som Buddy Holly, alt for tidligt, men han nåede, at lave flere hits, bl.a. “Summertime Blues”, som mange sikkert kender med The Who fra “Live At Leeds”-albummet.
Bring It On Home To Me (feat. Åge Alexandersen)
Bring It On Home To Me af Sam Cooke fra 1962. Vi syntes, det kunne være spændende med en helt anden type sanger på et nummer. En sanger, der næsten var den diamentrale modsætning til Ann-Mette. Det endte med at blive Åge Aleksandersen fra Norge. Vi synes duétten er blevet meget stemningsfuld med kombinationen: klar kvindesang / hæs manderøst. Og Henrik Lynbech kan andet end at arrangere: check lige klaversoloen!
Niels Kirkegaard, marts 2002
Jørgen de Mylius om Let’s Dance:
“Det var en stor glædelig overraskelse, da På Slaget 12 præsenterede deres første Let’s Dance CD i 2002.
De havde jo allerede skrevet og indspillet sig gennem en stor samling flotte landeplager lige fra deres allerførste “Hjem til Århus” -og været med til at skabe danske evergreens af et format, så flere generationer kunne synge med uden besvær …og så lige pludselig – tilbage til rødderne.
Til en samling af de inspirerende sange, der kom ud af pop- og rockmusikkens første favntag med den elektriske guitar. Det burde der kunne komme en flot CD ud af, for der hvirvlede jo langt flere sange frem i 60’erne, end hitlisterne kunne rumme.
Så På Slaget 12 fandt i første omgang 21 sange, som i hine tider havde inspireret dem til deres store entré i musikkens verden. Uanset om de havde ligget højt eller lavt på datidens hitlister.
Og mens jeg altid har bange anelser, når der laves kopier af de store ørehængere fra dengang, så blev jeg denne gang glædeligt overrasket over den loyalitet over for de originale intentioner og versioner, der var lagt for dagen. I arrangement, udførelse og produktion. Tænk at turde gå i gang med en Elvis-klassiker som “It’s Now Or Never” (“O Sole Mio”) en stor italiensk operamelodi fra 1899, som Elvis lavede sin konversion af i 1960. Eller Bee Gees countryinspirerede “Don’t Forget To Remember”. Men alle bange anelser blev gjort til skamme, og jeg har været glad for i P4 at kunne servere et stort udvalg af disse smukke sange fra den elektriske pop- og rockbarndom i disse nye meget professionelle udgaver fra dette årtusinde i skøn forening med de mange originalversioner.
Publikum har også taget de flotte fortolkninger til sig, og hver udgivelse har i sig selv fået fortjente placeringer på nutidens hitlister, bl. a. til glæde for mange, der engang som unge, dansede til de gamle sange. Men så sandelig også til glæde for nye generationer, som på den måde får del i guldet fra dengang i produktioner fra nutidens studier. Nu er disse næsten 80 sange samlet i en boks, men derfor kan jeg sagtens håbe, at På Slaget 12 vil fortsætte deres karriere med at veksle mellem nye kompositoriske udfordringer samt deres glæde ved at finde nye “gamle” sange til de kommende produktioner.Indtil videre ønsker jeg god fornøjelse med denne store samling guldversioner af et udvalg af de flotte melodier fra pop/rockens guldalder.”
Ro Mit Hjerte ( 1997 )
1. Håb og dans
2. Kys mig
3. Lad os nu ta’ tøjet af
4. Elsk mig eller gå
5. Skygger af dig i regn
6. Manden fra Esbjerg
7. Ro mit hjerte
8. Kom indenfor
9. Se, hvor han løber
10. Syvende himmel
11. René
12. Lysets bro
Til tiden (1995)
1. Dansesko
2. Vi er vågnet igen i Paris, Daniel
3. Kold, kold mand
4. Sommerregn
5. Tal til mig
6. Det var tiden, der tog det hele
7. Ny dag
8. Flyttetid
9. Ikke endnu
10. Bowlerhatten
11. Det blå
12. Første skridt
Sidst i september (1992 )
1. At være på vej til den man elsker
2. Sommer i det fri
3. Tro kun på det bedste
4. Fuldkommen lykkelig
5. Næsten som at tro på engle
6. Bravo Mr. Jardex
7. Stilhedens sang
8. Sidst i september
9. Himlen venter
10. Prinsen af Wales
Sandheden, baby (1991)
1. Snart kommer livet efter dig
2. Ude på noget
3. Ta’ kæresten i hånden
(mellem himmel og jord m.m.)
4. Hvor længe varer lykke
5. Kærlighed (den kærlighed)
6. Jeg elsker dig som vinden blæser
7. En uge uden dig
8. Bad boy blue
9. Darling, hva’ er du? (hva’ jeg vil ha’)
10. Næsen op og nakken ned
Kærlighed ved sidste blik (1989)
1. Katolske kys
2. I den blå time
3. Til solen får skyggerne frem
4. Vinden blæser fra Amerika
5. Årstider
6. Kærlighed ved sidste blik
7. Fanden ta’ den stilhed
8. Jeg tror jeg elsker min næste
9. Se dig leve
10. Jeg har gemt på en sang
Tror du virk’lig livet bli’r genudsendt? (1987)
1. Det du gør
2. Hookline
3. Ude på det blå ocean
4. Jeg har kedet mig godt i dag
5. Sabotør
6. Elsk mig international
7. Sluk
8. Hotel de L’ile
9. Jeg er helt okay
10. Osse du min søn
11. Slidt
På Slaget 12 (1986)
1. Natten synger mig til ro
2. Hold på hatten
3. Før du forsvinder
4. Li’e midt imellem
5. Send mig lidt liv
6. Hva’ har jeg da gjort
7. Hjem til Århus
8. Anderledes
9. Når mørket fanger lyset
10. Luis Bunuel
11. La’ os brænde natten a’
12. Sanchez
13. Krop og sjæl